Actualisatie examenprogramma
Eindtermen
In het najaar van 2022 heeft de SLO een concept karakteristiek opgesteld voor de vakken Nederlands, Duits en Frans. Deze karakteristiek probeert de essentie te vatten van het vak binnen het Nederlandse voortgezet onderwijs. Ook is er een concept raamwerk gevormd, waarin gepoogd is de verschillende dimensies van het vak opnieuw weer te geven. Hierbij zijn 3 hoofddomeinen geselecteerd: Taalvaardigheid, Taalbewustzijn en Cultuurbewustzijn
Bij de karakteristieken en het raamwerk is gebruik gemaakt van de input uit curriculum.nu. Als belangrijk uitgangspunt wordt gehanteerd dat de drie hoofddomeinen geïntegreerd met elkaar worden aangeboden en getoetst, en dus niet als losstaande leerlijnen.
Op deze karakteristiek en het conceptraamwerk (het eerste tussenproduct) is inmiddels feedback opgehaald, o.a. in tijdens het Levende Talen Congres in 2022. Als vervolg is de vakvernieuwingscommissie (VVC) verder gegaan met het concretiseren van het raamwerk en de daaraan gekoppelde eindtermen. De tussenproducten zijn gepresenteerd en op het voorjaarscongres van Levende Talen en in online bijeenkomsten van Levende Talen voor feedback uit het veld besproken in het voorjaar van 2023. Het Tussenproduct Eindtermen Frans is eind november 2023 opgeleverd. Docenten Frans zijn uitgenodigd om daarop commentaar te geven en dat is gebeurd op 8 december in Utrecht en op 9 januari online in twee sessies. Het eindproduct is voor de zomervakantie van 2024 opgeleverd. Een tijdsplanning voor het totale project, beschreven in vier fases, is te vinden op deze pagina. De tijdsplanning voor 2024 is te vinden op deze pagina.
Publicatie conceptexamenprogramma’s
Half oktober 2024 heeft SLO een groot aantal conceptexamenprogramma’s gepubliceerd. Voor de verschillende opleidingen zijn die te vinden op deze pagina. Onderaan dezelfde pagina is het toelichtingsdocument bij deze conceptexamenprogramma’s te vinden.