Levende Talen Vroeg Frans

Activiteiten

Levende Talen Vroeg Frans is dé netwerkorganisatie voor docenten Frans in het basisonderwijs. Het valt onder het sectiebestuur Frans van de Vereniging Levende Talen en was eerder bekend onder de naam ‘Platform Vroeg Frans’ dat in 2019 werd opgericht door Sandra van Die (toenmalig sectiebestuurslid Levende Talen Frans) en Olga Buters (DeFranseJuf.nl).

Levende Talen Vroeg Frans organiseert thema- en netwerkbijeenkomsten voor docenten Frans in het basisonderwijs en brugklas. Zo zijn er de Café & Croissant Junior bijeenkomsten in Utrecht (4 tot 6 keer per jaar), er is de online Club de Lecture (2 keer per jaar), eens in de twee jaar een Studiedag Vroeg Frans, een activiteit tijdens de jaarlijkse Journée Internationale des Profs de français (JIPF) en er is de nieuwsbrief die 4 tot 6 keer per jaar verschijnt. Uitwisseling staat bij al deze activiteiten voorop! Verder bieden we je inspiratie voor activiteiten op de Dag van de Franse taal en sinds schooljaar 2023-2024 bestaat er zelfs een concours interscolaire voor het basisonderwijs.

We zijn aanwezig op congressen en bijeenkomsten om aandacht te vragen voor Frans in het basisonderwijs. Vanuit het sectiebestuur van Levende Talen Frans wordt op het gebied van Vroeg Frans contact onderhouden met belangrijke partners (o.a. Institut Français, Alliance Française, Nuffic) en worden de ontwikkelingen in het vroeg vreemdetalenonderwijs en het primair onderwijs nauwlettend gevolgd.

Tip: kijk op het tabblad Professionalisering om te zien wat de eerstvolgende activiteiten zijn en schrijf je snel in!

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Levende Talen Vroeg Frans heeft een eigen nieuwsbrief met o.a. interviews met docenten, tips voor lesmateriaal, informatie over nieuwe lesmethodes, boekentips, app-tips en natuurlijk een agenda met een overzicht van de komende Café & Croissant Junior themasessies, de Club de Lecture en andere activiteiten op het gebied van vroeg Frans zoals webinars, cursussen en workshops. Schrijf je in voor de Nieuwsbrief Levende Talen Vroeg Frans via dit aanmeldformulier.

Veelgestelde vragen

Wat wordt verstaan onder ‘Vroeg Frans’?
In Nederland bedoelen we met Vroeg Frans het onderwijs in de Franse taal aan kinderen in de basisschoolleeftijd, van 4-12 jaar, dus voordat het Frans als schoolvak wordt onderwezen op de middelbare school (als een van de moderne vreemde talen naast het verplichte Engels).

Ook in Frankrijk kennen ze Vroeg Frans (français précoce) maar het heeft dan wel een andere betekenis: het is het aanbieden van Franse les aan kinderen voordat ze naar school gaan, dus aan les tout-petits! Als je wil uitleggen dat je Franse les aan jonge (niet francofone) kinderen in de basisschoolleeftijd geeft, kun je dus beter spreken van l’enseignement FLE aux enfants: onderwijs in français langue étrangère (FLE) aan kinderen.

Bestaat er een overzicht van alle basisscholen in Nederland die Franse les aanbieden?
Er is op dit moment geen compleet overzicht van alle basisscholen waar Franse les wordt gegeven. Het Nuffic (Nederlandse organisatie voor internationalisering van het onderwijs) maakte in 2018 wel een mooi overzicht van basisscholen waar Franse (of Duitse) les werd gegeven. Dit overzicht is helaas niet compleet en niet meer actueel. Daarnaast staan er zowel scholen op die Franse les gedurende het gehele curriculum verzorgen als scholen die alleen een beperkt aantal Franse lessen aanbieden.

Levende Talen Vroeg Frans krijgt graag zicht op de basisscholen waar Franse les wordt gegeven. Wil je ons helpen en wordt er op jouw school Franse les gegeven (thema-lessen, lesreeks of een heel schooljaar)? Breng ons dan op de hoogte en stuur een mail!

Stel dat je Franse les wil geven in het basisonderwijs, welke opleiding heb je dan nodig?
Hierover lees je meer op het tabblad professionalisering, onder het kopje ‘overige suggesties voor bij- en nascholing’.

Bestaan er regelingen om opleidingen en specialisatiecursussen te volgen?
Vroeg Frans is een van de prioriteiten van L’Institut Français des Pays-Bas (IFNL), het Franse instituut voor taal en cultuur in Nederland. Docenten die Franse les geven aan kinderen en behoefte hebben aan bij- of nascholing, kunnen dan ook op de steun van IFNL rekenen. Regelmatig stelt het IFNL beurzen beschikbaar voor zomercursussen voor docenten Frans uit het voortgezet en primair onderwijs. Houd hiervoor de website in de gaten. 

Hoe kom je in contact met een school of een BSO die openstaat voor Franse les?
Deze vraag komt regelmatig terug op de Café & Croissant Junior bijeenkomsten die we organiseren! Benader een basisschool of BSO via je netwerk, bied een gratis proefles aan tijdens de Dag van de Franse taal of benader een school die extra activiteiten aanbiedt aan leerlingen die iets meer uitdaging nodig hebben.

De school heeft wel interesse maar heeft geen middelen om te betalen voor de Franse lessen.
Tout travail mérite salaire! Dus ook jouw Franse lessen mogen betaald worden. Afhankelijk van jouw situatie kun je een zzp-vergoeding vragen, kun je in vaste dienst van een school werken of kun je een vrijwilligersvergoeding vragen.
Aarzelt een basisschool om te beginnen met Franse les vanwege de kosten? Wijs de school dan op mogelijkheden voor het aanvragen van een subsidie in het kader van internationalisering of wereldburgerschap. Voorheen was de IFO (subsidie Internationalisering Funderend Onderwijs) daarvoor de meest geschikte subsidie. Deze regeling was erop gericht dat scholen internationalisering opnamen in het schoolbeleid (zowel in het primair als het voortgezet onderwijs). De subsidie kon vanaf 1 november worden aangevraagd voor het volgende kalenderjaar. Bij het Nuffic (organisatie voor internationalisering van het onderwijs) weten ze er alles van. Kijk hier voor meer informatie over de huidige mogelijkheden.

Welke thema’s worden besproken tijdens Café & Croissant Junior bijeenkomsten?
In de afgelopen jaren zijn er themabijeenkomsten geweest over de meest uiteenlopende onderwerpen zoals bijvoorbeeld starten met Franse les op de basisschool of BSO, de beste apps voor in je Franse les, spreekvaardigheid, de leukste spelletjes, Franse les voor les tout-petits, theaterwerkvormen, les Jeux Olympiques, Franse les en leren-leren, en bewegend Frans leren. Als je zelf een leuk thema weet waar collega-docenten mogelijk ook interesse in hebben, mail ons dan gerust!

Wat moet ik me voorstellen bij een Café & Croissant Junior bijeenkomst?
Tijdens deze netwerkbijeenkomsten kun je tot maximaal 10 vakcollega’s ontmoeten (kleine groepen want uitwisseling en ontmoeting staat voorop). Na aanmelding krijg je informatie over de exacte locatie, meestal is dit een café in de buurt van het centraal station van Utrecht. Onder het genot van een café en een croissant doen we eerst een voorstelrondje, dan een korte inleiding op het onderwerp en vervolgens gaan we ervaringen en tips uitwisselen. Uitwisseling staat voorop maar ook als je weinig ervaring hebt, ben je van harte welkom. Wie weet, heb je nog een leuk spelletje dat je mee kunt nemen om te laten zien, heb je een goede boekentip of heb je al voorkennis over het onderwerp? Kijk op het tabblad Professionalisering wanneer de eerstvolgende bijeenkomst is en schrijf je gelijk in!

Zijn de bijeenkomsten Café & Croissant Junior alleen voor docenten in het basisonderwijs?
Omdat er in Nederland geen opleiding is om docent in het basisonderwijs te worden, is juist voor deze docenten de ontmoeting en uitwisseling van ervaringen en tips belangrijk. De thema’s en de speelse aanpak van het lesgeven passen zeker ook bij de lessen Frans in de brugklas. Als docent Frans in de brugklas ben je dus ook van harte welkom om aan te sluiten om jouw ervaringen uit te wisselen en inspiratie op te doen!

Wat wordt bedoeld met vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto)?
Franse les op de basisschool kan in allerlei vormen worden aangeboden: een thema-les, een eenmalige of een jaarlijkse lesreeks of bijvoorbeeld Franse les gedurende een heel schooljaar in groep 8. Bij een vvto-school (school voor vroeg vreemdetalenonderwijs) wordt de vreemde taal aangeboden gedurende het hele curriculum, dus vanaf groep 1.

Wat is DELF Prim?
Het Franse Ministerie van Onderwijs (Ministère français de l’Éducation Nationale) geeft diploma’s uit voor de beheersing van het Frans, op allerlei niveaus. DELF-diploma’s (Diplôme d’Études en Langue Française) zijn internationaal erkend. Speciaal voor het basisonderwijs werd DELF Prim ontwikkeld. Het niveau is gelijk aan de andere DELF examens op A1.1 tot A2 niveau (ERK) maar de onderwerpen van het DELF Prim zijn toegespitst op kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar. Tijdens het examen wordt er getoetst op spreek-, luister-, lees- en schrijfvaardigheid.
Voor Nederlandse leerlingen die net kennismaken met de Franse taal en nog geen voorkennis hebben, is dit niveau vrij hoog (omdat er op alle vaardigheden wordt getoetst) maar dit hangt natuurlijk ook af van het aantal lesuren. Er is al een DELF Prim vanaf niveau A1.1.  Zie voor meer informatie en inschrijving de website van het Institut Français des Pays-Bas.

Waar kan ik terecht met overige vragen over Franse les in het basisonderwijs?
Ons contactadres voor vragen over Franse les in het basisonderwijs is vroegfrans@levendetalenfrans.nl .