Eindexamens Frans
Levende Talen Frans en de eindexamens in het voortgezet onderwijs
Activiteiten LTF
Ieder jaar in de examenperiode opent deze website een digitaal forum waarin docenten met eindexamenklassen Frans met elkaar kunnen discussiëren over de inhoud van de verschillende examens (vmbo, havo en vwo). Een (werk)dag na ieder examen organiseert LTF examenbesprekingen. Die zijn de laatste jaren digitaal. In groepjes van 8 à 9 kunnen docenten verschillende uitwerkingen van vragen bespreken. Een verslag van deze besprekingen wordt opgestuurd naar het College van Toetsen en Examens (CvTE). Naar aanleiding van de opmerkingen die in dit verslag worden gemaakt, kan de vaststellingscommissie ertoe overgaan een aanvulling op het correctiemodel naar de scholen te sturen.
Een andere activiteit van LTF is het jaarlijks tellen van de aantallen woorden die door examenkandidaten moeten worden gelezen tijdens de examens Frans, Duits en Engels. Hiermee is een aanvang gemaakt in 2019 na klachten van docenten over de lengte van het examen Frans. De jongste cijfers staan hier.
Contacten met CvTE
LTF wordt door het CvTE als een van de partners “in het veld” beschouwd. Direct na ieder examen bestuderen zij de discussies op het examenforum en sturen zij de verslagen van de examenbesprekingen door naar de betreffende vaststellingscommissie.
Wanneer het CvTE van mening is dat een examen Frans vooraf door docenten moet worden beoordeeld, vraagt het aan LTF om leden voor te dragen die aan deze beoordeling kunnen deelnemen.
Een keer per jaar is er een evaluatiebijeenkomst waarin door vertegenwoordigers van LTF en CvTE gesproken wordt over de examens van de verschillende tijdvakken van een examenjaar.
Contacten met Cito
Ieder door het Cito geproduceerd examen Frans wordt gemaakt door een werkgroep van deskundigen en docenten (Frans). Deze docenten worden op voordracht van LTF benoemd.